منيو » رقم مطعم باستا فاكتورى

Pasta Factory
احسن مكان بيعمل مكرونة فى مصر
قرر انه فى رمضان يلغى الخدمة والضريبة علشان الكل يجرب احلى طعم
وكمان أطعمة جديدة جامدا جدا
عشاق الباستا لازم يضموا مع بعض ويركزوا معانا
زي ما المثل بيقول أدي العيش لخبازه .. يبقى لما نحب ناكل باستا نروح ل Pasta factory
روحنا لاقينا عم شكشك واقف مستنينا عالباب .. اتصورنا معاه و دخلنا نعيش مع الباستا، و مبدأيا كدة انت بتختار في اي طبق نوع المكرونة تكون فوتوتشيني أو بنا و بتختارها وايت صوص أو ريد صوص او بيستو “ريحان”
الباستا من الحاجات اللي مفيش اختلاف على حبها، عشان في منها مائة نوع و طريقة بتتقدم بيها، عشان كدة اختارنا نروح باستا فاكتوري .. المكان دا هيرضي غريزة حبك للباستا
بس واخدين ال American style اكتر مش ايطالي✋
ال signature عندهم هي الماك تشيز، طلبتها بالبيبروني، بتتقدم في طاسة على مربع خشب شكله شيك جدا، المكرونة معمولة في صوص ميكس تشيز مع شرايح بيبروني و على الوش جبنة سايحة و بيبروني، الحمد لله إنها نزلت بعد الاذان عشان الحقها و هي لسة الجبنة سخنة و سايحة و بتمممممممممط لفوق و طعم الصوص غني جدا 😋
الطبق اللي انبهرت بيه جدا طبق الفيليه، قطعة ستيك وصف ممتاز شوية عليها .. مستوية medium-well ودي التسوية المثالية للاكيلة اللي بيعشقوا ال steak 👌طعم قوي و جوسي و الطبقة الخارجية متكرملة و عليها صوص مشروم تحفة
و السر إن المشروم اللي بيستخدموه بيبقى فريش فا تلاقي عضته اطرى و طعمه احلى بكتير من المعلب الجاهز
بيتقدم مع باستا و انت بتختارها وايت صوص أو ريد صوص على مزاجك
و كل أطباق منيو رمضان بينزل معاها بولة جريك سلاد، شوربة فراخ او كريمة ” الاتنين اخلى من بعض” و مشروب رمضاني
بمناسبة البنا بالريد صوص بيعملوها حلو أوووي و باين فيها صنعة الشيف و شطارته في استخدام الزعتر الاخضر مع صوص الطماطم الفريش ..جربوها هتعجبكم جدا
انا كنت طالبها side مع الكوردن بلو و دا من اقوى الاطباق اللي بيقدموها بالرغم من بساطتها، بس جودة المكونات اللي بستخدموها بتخلي الطبق مميز اوي عندهم، الفراخ مستوية و طرية، ال breading طبقة رقيقة و صدور الفراخ محشية سلامي و مشروم و عليه وايت صوص طعمه اقرب للبشاميل
و بمناسبة شهر رمضان منزلين غي المنيو طبق mix appetizers فيه سمبوسة بالجبنة ووالزعتر، سيرنج رولز خضار و فراخ، بطاطس ويدجز و اونيون رينجز .. و طلبنا كمان طاسة سويت شيلي فرايز (دي مش موجودة في منيو رمضان) بس لو طلبتها هتتعمل مخصوص عشانك، بتبقى عبارة عن طاسة بطاطس محمرة و قطع فراخ و عليهم جبنة ستيحة و فلفل الوان و صوص سويت شيلي، الفلفل وجوده مش للزينة بالعكس هتلاقي انه عامل اضافة ممتازة للطبق
وفى الأخر بتشرب بيبسى تبع وجبة الفطار
العنوان:
39 شارع شارع عبدالرازق السنهوري، متفرع من شارع مكرم عبيد، مدينة نصر
رقمهم:
01101099994

افتح منيو المنيو رقم مطعم باستا فاكتورى
Advertisements

Comments are closed.